Workshops

Workshops

section header separator

Workshop programma

Op 11 mei van 13:00 tot 17:00 uur organiseert de Ontwerpsalon een workshopprogramma voor de deelnemende productontwerpers. Hierbij helpen we de ontwerpers om zich zo professioneel mogelijk voor te bereiden op de Ontwerpsalon. Er wordt door vier creatieve ondernemers ingegaan op onder andere de volgende vragen:

  • Wat is de marge die winkels ongeveer rekenen?
  • Wat zet ik op mijn prijslijst?
  • Wat zijn interessante verhalen voor een inkoper?
  • Waar let ik op bij het inrichten van mijn tafel?
  • Hoe doe ik de opvolging na de Ontwerpsalon?
  • Wat maakt mij en mijn werk uniek?
  • Wat wil ik bereiken met mijn collectie/carrière?
  • Wat zijn mijn merkwaarden?
  • Hoe creëer ik een sterk merk?
  • Hoe stuur ik wat mensen over mij denken en voelen?
  • Hoe zorg ik voor structuur in mijn werk?
  • etc.

Programma:

13:00 uur:                    Welkom

13:30 – 15:00 uur

Hoe bereid je je voor op het verkopen op een inkoopbeurs. In deze workshop behandelen we prijsbepaling, het maken van een prijslijst, verkoopmarges, BTW en beurs- en productpresentatie etc. De workshop wordt gegeven door de beurs organisatoren Renske Versluijs (ontwerper) en Marjolein van Alfen (voormalig eigenaresse woonwinkel).

15:00 – 15:30 uur       Rondleiding door Vechtclub XL

15:30 – 17:00 uur       Keuze uit:

Waar wil ik naartoe als ontwerper? Door Pluc Plaatsman, een pionier en activist op het gebied van structuur, reflectie en visueel werken. In deze workshop leert Pluc je hoe je orde, rust en overzicht aanbrengt binnen jouw creatieve processen. Hij laat je op zijn stuiterende manier van lesgeven het nut van structuur inzien. En laat je de voordelen ervan ervaren. Het structureren van gedachtes, ideeën en aantekeningen door middel van de door hem ontwikkelde methode biedt verrassende resultaten.

Hoe creëer je een sterk merk? Door Irene van Nes van Ireneontwerp. Irene helpt bedrijven bij het ontwikkelen van hun unieke merkconcepten. Ze omschrijft zichzelf als een onderzoeker en storyteller, en is ook deelnemer aan de Ontwerpsalon met haar nieuwe kaartenlabel Happy Whatever. In deze korte workshop krijg je de beginselen geleerd van branding. Wie ben jij, wat doe je en waarom mag je er zijn. En hoe breng je dat over op je doelgroep zodat zij een relatie met je aan willen gaan. Je krijgt handvaten waarmee je aan de slag kan om jouw merk onderscheidend te positioneren.

17:00 uur

Optioneel en op eigen kosten: Een heerlijk drankje bij Bierbrouwerij de Kromme Haring in de Vershal van de Vechtclub XL om met elkaar ideeën uit te wisselen en de workshop gevers nog het hemd van het lijf te vragen.

De workshops zijn voor deelnemers van de Ontwerpsalon gratis. Indien voldoende plaats kunnen niet-deelnemers zich voor € 25,- inschrijven. In het inschrijfformulier kan je je voorkeur voor de workshop van Pluc of Irene aangeven. We houden zo veel mogelijk rekening met jouw voorkeur maar bij een ongelijk aantal inschrijvingen zullen we misschien moeten schuiven.

Schrijf je in via het inschrijfformulier.